Friday, August 22, 2008

Bruksel'in Papaganlari


Bundan 2 sene once, Bruksel'in Place Azzaro meydanindan (Ixelles semti) gecerken, "gak guk" sesler duymustum...

Saskin ve kafa havada bu sesi cikaran kuslari bir sure bulmaya calistiktan sonra... Bir de ne goreyim? Sagda solda ucan minik yesil papaganlar.

Evet, evet... Avrupa'nin gobeginde ucusan papaganlar !!

Nasil gelmisler buralara? Nasil hayatta kalmislar donmadan?

(Hatta ne yalan soyleyim, kendimce iki saniyede hemen evrim teorisine baglayivermistim valla)


İsin guzel yani, hemen o gun papaganlarin hikayelerini dinleyerek, bu saskinligim ve merakim da giderilebilmisti hemen :)

(tabii gene bir sehir efsanesi olabilir ama benim cok hosuma gitti bu hikaye):


Efendim rivayete gore, bu papaganlar II. Dunya Savasi esnasinda Bruksel bombalanirken bir
evcil hayvan (pet shop) dukkani olan biri tarafindan dogaya saliverilmisler. Taa o zamandan beri Bruksel'de minik koloniler halinde yasamlarini surdurmektelermis. Bu papaganlarin yuvalarina da bakacak olursaniz, bir koza seklinde olduklarini goreceksiniz... Bu kozalardan oturu Bruksel'in soguguna karsi korunabilmis ve bu gune kadar cogalarak gelebilmis olmalarini bir nevi anlasilabiliyor... E dedim ya, evrim teorisi... Degisen cevre sartlarina uyum saglayabilmek... Hatta "survival of the fittest" diyecegim utanmadan :D

Peki durdum durdum, tam da gider ayak neden yazasim geldi bunu bloga? :)

E artik Ixelles mahallesine tasindik ya, karsimizda da Tenbosh Parki, icinde de bir papagan kolonisi. Yani kisacasi, "Kus sesleriyle uyanmak" da ne oluyormus? Bizimkisi daha bir egzotik oldu iste, her sabah papagan sesleriyle uyanir olduk :D

Iste bende zaten daha once de yazmak istedigim bu hikayeyi bu sefer azmettim ve paylastim sizlerle blogda. Komik olan- arastirmaci gazeteci ruhuna sahibim ya- Bruksel'in bu egzotik sakinlerinin hikayesini internette arastirinca, yukarida anlattigim bu minik papaganlarin hikayesini dogrulamayi bir kenara birakin, butun evrim teorilerim- yasadiklari ortama uyum saglamalari vs. de bir guzel cope gitti!

Anavatanlari Guney Amerika olan bu papaganlari tabii ki de incelemisler. Sehrin guney batisini tercih eden bu egzotik gurultucu papaganlarin kolonilerini ve icindeki papaganlari da tek tek kaydetmisler... Ama bu incelemeleri okurken hicbir yerde papaganlarin ne sekilde Bruksel'e yerslesmis olabilecekleri hakkinda fikir uretilmemis oldugunu gormek beni hayal kirikligina ugratti :( sadece 70'lerde geldikleri soyleniliyor..

Ben de yukaridaki hikaye ile yetinmeliyim :)


Sabahlari kotu sesleri bile bir tebessume sebep olabiliyor ya, daha ne olsun? Raziyim ben gaklarina guklarina :)

---

Fransizca bol resimli bir makale : http://www.cowb.be/docpdf/perruches.pdf
Benim gibi merakli bir blogcu (Fransizca): http://www.bxlblog.be/2007/11/04/perruches%E2%80%A6/
İngilizce resimli bir site: http://hjem.get2net.dk/phk/parakeeteng.htm


Foto: http://www.conferencing4less.com/picts/Green_parrot.jpg

No comments: